Coronaschermen in bestelwagens
Plexi schermen kennen we allemaal van aan de kassa van de supermarkt. De laatste tijd is er in de autosector heel wat te doen geweest over de coronaschermen voor bestelwagens.
De Nationale Veiligheidsraad had nl. op 21 april beslist dat plexi schermen een geldige maatregel zijn om met meerdere personen in een bestelwagen te zitten. Febiac, de organisator van het autosalon, reageerde en vond deze beslissing onverantwoord. Plexi is gevaarlijk omdat dit bij een ongeval kan versplinteren en de inzittenden verwonden.
De sector van ombouwers van voertuigen reageerde op haar beurt op de uitspraak van Febiac. Hans Lauwers (general manager van Econor-groep – aftermarket automobielsector) is het niet eens met de aangehaalde argumenten van Febiac. Plexi is niet het materiaal dat gebruikt wordt in de autosector, wel het buigzaame en verkeersveilige polycarbonaat.
BodyConstruct verzorgt de vakkundige montage van deze tussenwand in hun werkplaats (Hoboken / Antwerpen). Het glas in polycarbonaat met montagehulpmiddelen kan ook opgestuurd worden.
Homologatie
Er bestaat geen wetgeving over scheidingswanden. Wat met de technische keuring van het voertuig? Wat met het verzekeringsaspect? Het werd dus tijd dat de overheidsdienst homologatie zich met deze materie bemoeide. Deze instantie beslist aan welke voorwaarden een onderdeel dient te voldoen om niet in conflict te komen met de Europese reglementering en waarborgt de verkeersveiligheid.
In principe dient een onderdeel een certificering te ondergaan. Maar in onze huidige crisis, waar snelheid een rol speelt, is daar geen tijd voor. Uitzonderlijke tijden vergen uitzonderlijke maatregelen. Daar weten wij, sinds half maart, alles over.
In België is homologatie geen federale materie, wel één van de gewesten. En België blijft België: de gewesten nemen hierover verschillende beslissingen. In Wallonië worden de schermen als lading beschouwd en wordt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het voertuig gelegd.
Homologatie Vlaanderen legt strikte voorwaarden op en laat 2 mogelijkheden toe. De eerste is een vaste inrichting waarvoor een nieuwe homologatiefase, een nieuwe inschrijving en een nieuwe technische keuring vereist is. Een dure, complexe en niet aan te raden oplossing.
De tweede mogelijkheid is een los scherm dat zonder gereedschap uitneembaar dient te zijn. De technische keuring zal bij de jaarlijkse keuring de schermen inspecteren op conformiteit. Het aangekochte scherm kan dan maar beter een gehomologeerd type zijn. De best geplaatste partijen om dit te evalueren zijn de ombouwers van de bestelwagens. Zij hebben directe contacten met de merkimporteurs van bestelwagens en zijn ook gecertificeerd om ombouwingen uit te voeren.
De werkgever is verantwoordelijk om zijn medewerkers op een veilige manier te verplaatsen. Hij kan zijn medewerkers niet verplichten om in een voertuig te stappen als er niet voldaan kan worden aan social distancing. Mondmaskers voldoen niet in voertuigen en deze schermen zijn de geadviseerde oplossing. In België loopt de boete op van 400 Euro tot 4000 Euro.
Meer info over het plaatsen van coronaschermen door BodyConstruct.